چگونه سرعت گوشي هاي اندرويدي را افزايش دهيم؟

ارايه اطلاعات و خدمات مشاغل ايران

چگونه سرعت گوشي هاي اندرويدي را افزايش دهيم؟

درست مثل تمامي سيستم‌عامل‌هاي دسكتاپ و موبايل، اندرويد نيز بعد از مدت‌زمان زيادي استفاده، دچار مشكلاتي از جمله كاهش سرعت مي‌شود. اين سيستم‌عامل لينوكسي در سال‌هاي اخير تلاش كرده تا اين ايراد خاص را پشت سر بگذارد و در نسخه‌هاي جديدتر اندرويد، كمتر شاهد مشكلاتي اين‌چنيني هستيم.

بااين‌حال اغلب كاربران از جديدترين نسخه اندرويد استفاده نمي‌كنند و براي بهبود سرعت گوشي اندرويدي خود، نياز به پيشنهاد‌ها و راهكار‌هايي دارند تا گوشي هوشمند خود را به شرايط اوليه برگردانند.

اگر احساس مي‌كنيد كه گوشي اندرويدي شما، دچار كاهش سرعت و عملكردي ضعيف شده است، اين مقاله و راهكار‌هاي ارائه شده در آن مي‌تواند منبعي مناسب براي افزايش سرعت گوشي شما باشد.

سخت‌افزار گوشي خود را بشناسيد

چگونه سرعت گوشي‌هاي اندرويدي را افزايش دهيم؟

شايد اولين موضوعي كه در بهبود سرعت گوشي به ذهن مي‌رسد، توانايي سخت‌افزاري گوشي باشد. درصورتي‌كه يك گوشي اندرويدي با سخت‌افزار متوسط يا ضعيف داريد، نبايد انتظار داشته باشيد كه تمامي برنامه‌ها و بازي‌ها نصب شده، بهترين عملكرد را داشته باشند.

سيستم‌عامل اندرويد براي بهترين عملكرد خود، نياز به حداقل سه گيگابايت رم دارد. درصورتي‌كه اغلب گوشي‌هاي قديمي تنها از يك تا دو گيگابايت رم بهره مي‌برند. با اين اوصاف پيشنهاد مي‌كنيم كه در قدم اول و در صورت امكان، بهترين سخت‌افزار ممكن را در اختيار خود قرار دهيد. اگر امكان خريد يك گوشي جديد وجود ندارد، قدم‌هاي بعدي مي‌تواند به شما براي افزايش سرعت گوشي كمك كند.


به‌روزرساني كنيد

چگونه سرعت گوشي‌هاي اندرويدي را افزايش دهيم؟

به‌روزرساني گوشي‌هاي اندرويدي، چه در سطح سيستم‌عامل و چه در سطح برنامه‌ها، مي‌تواند سرعت گوشي شما را افزايش دهد. با هر به‌روزرساني نرم‌افزاري توسط گوگل، تعداد زيادي از باگ‌ها و مشكلات نرم‌افزاري سيستم‌عامل اندرويد رفع مي‌شود. با اين اوصاف مي‌توان انتظار داشت كه سرعت گوشي نيز با رفع مشكلات، افزايش بيايد.

آپديت نرم‌افزار‌هاي گوشي نيز، درست مثل به‌روزرساني سيستم‌عامل، سرعت اجراي برنامه‌ها را افزايش مي‌دهد. استفاده از برنامه‌هاي قديمي و به‌روزرساني نشده، گوشي شما را در مقابل حملات هكرها، آسيب‌پذير مي‌كند


برنامه‌هاي اضافه را پاك كنيد

چگونه سرعت گوشي‌هاي اندرويدي را افزايش دهيم؟

بسياري از برنامه‌هاي ارائه‌شده در گوشي‌ها، براي اغلب كاربران كاربردي ندارد و بهتر است اين برنامه‌ها پاك و يا از منو تنظيمات، غيرفعال شوند. هرچند نسخه‌هاي جديدتر اندرويد، استفاده برنامه‌ها از رم و پردازنده را محدود و بهينه‌سازي كرده‌اند، اما باز هم هر برنامه نصب شده در گوشي، فضايي از رم، حافظه و پردازنده را به خود اختصاص مي‌دهد.

با پاك كردن برنامه‌هاي اضافه، رم گوشي به اجراي پروسه‌هايي اختصاص مي‌يابد كه اهميت بيشتري براي شما دارند. اين عمل از شلوغي بيش‌ازحد منو گوشي نيز جلوگيري مي‌كند و سرعت پيدا كردن برنامه‌ها را نيز افزايش مي‌دهد.


فايل‌هاي اضافه را پاك كنيد

چگونه سرعت گوشي‌هاي اندرويدي را افزايش دهيم؟

پاك‌كردن فايل‌هاي اضافه از گوشي و ايجاد فضاي خالي بيشتر، به بهبود سرعت گوشي‌هاي اندرويدي كمك مي‌كند. سيستم‌عامل اندرويد با تمام پيشرفت‌هايي كه داشته، هنوز يك سيستم‌عامل لينوكسي به‌حساب مي‌آيد و لينوكس علاقه زيادي به استفاده از حافظه داخلي به‌عنوان كش، دامپ و سواپ دارد.

با پر شدن حافظه داخلي، سيستم‌عامل نمي‌تواند فايل‌هاي موقت لازم را بر روي گوشي ايجاد كند و در نتيجه بايد از فضاي رم براي ايجاد اين فايل‌ها استفاده كند. همين اتفاق ساده، سرعت اجراي بسياري از فرمان‌ها را تا چند ميلي‌ثانيه، كاهش مي‌دهد كه شايد در نگاه اول بي‌ارزش باشد، اما در بلندمدت، سرعت كلي گوشي را كاهش خواهد داد.

براي پاك‌كردن فايل‌هاي اضافه مي‌تواند از كارت حافظه يا فضاي ابري استفاده كنيد. شركت‌هاي بزرگ مثل گوگل، مايكروسافت و دراپ‌باكس، فضاي ابري رايگان را براي ذخيره عكس‌ها و ويديوها، در اختيار شما قرار مي‌دهند. از سوي ديگر از برنامه تلگرام نيز مي‌توان به‌عنوان يك سيستم ذخيره فايل استفاده كرد. هرچند بايد دقت كنيد كه استفاده از برنامه‌هاي متفرقه مثل تلگرام‌هاي غير اصلي، امنيت فايل‌هاي شما را به خطر مي‌اندازد.


برنامه‌هاي اصلي را نصب كنيد

چگونه سرعت گوشي‌هاي اندرويدي را افزايش دهيم؟

نسخه‌هاي فيك و تقلبي از برنامه‌هاي اندرويدي وجود دارد كه امنيت و سرعت گوشي شما را كاهش مي‌دهد. بهترين راه براي شناخت يك برنامه اصلي، دانلود آن از پلي‌استور و خواندن نظرات كاربران است.

هر برنامه‌اي كه توسط سازنده اصلي برنامه ساخته نشده باشد، از كيفيت لازم براي اجرا برخوردار نيست و بدون شك سرعت گوشي شما را كاهش خواهد داد. هرچند در اين زمينه خاص، سرعت پايين تنها مشكلي نخواهد بود كه كاربر با آن روبرو خواهد شد.


از تصاوير زمينه زنده استفاده نكنيد

چگونه سرعت گوشي‌هاي اندرويدي را افزايش دهيم؟

هر برنامه‌اي كه نياز به اجراي هميشگي در گوشي داشته باشد، مقداري از فضاي رم و پردازنده را به خود اختصاص خواهد داد. فضايي كه بايد با خساست تمام، به برنامه‌هاي پر استفاده گوشي اختصاص پيدا كند.

تصاوير زمينه زنده نيز درست مثل ديگر برنامه‌ها، مقداري از رم را به خود اختصاص مي‌دهند كه در عمل، سرعت گوشي اندرويدي شما را كاهش خواهد داد. اين موضوع در گوشي‌هايي با مقدار رم و پردازنده كمتر، مشهودتر است.


از وب‌اپ‌ها استفاده كنيد

چگونه سرعت گوشي‌هاي اندرويدي را افزايش دهيم؟

درصورتي‌كه فضاي رم و ميزان قدرت پردازنده چندان بالا نباشد، استفاده از برنامه‌هاي تحت وب و كم حجم، سرعت گوشي شما را افزايش خواهد داد.

تلگرام، اينستاگرام، اسنپ، اسنپ‌فود، مپز، ديوار و بسياري ديگر از برنامه‌هاي پركاربرد ما ايرانيان، نسخه تحت وب دارند كه با فاصله‌اي كم مي‌توانند تمامي فعاليت‌هاي برنامه اصلي را انجام دهند.

بسياري از وب‌سايت‌ها را نيز مي‌توان به‌عنوان وب‌اپ، به صفحه اصلي گوشي اضافه كرد. براي اين كار بايد به مرورگر كروم و منو Add To Home Screen مراجعه كنيد.


انيميشن‌ها را غيرفعال كنيد

چگونه سرعت گوشي‌هاي اندرويدي را افزايش دهيم؟

انيميشن‌هاي استفاده‌شده در سيستم‌عامل اندرويد، به زيبايي اين سيستم‌عامل مي‌افزايد. هرچند همين حركات به‌ظاهر ساده، فضايي از رم دستگاه را به خود اختصاص مي‌دهند. فضايي كه در محدوديت‌ها اهميت پيدا مي‌كند.

براي حذف انيميشن‌هاي دستگاه، بايد به منو Developer دسترسي داشته باشيد. براي اين كار به Settings برويد و در اين منو روي گزينه About Phone كليك كنيد. براي دسترسي به منو Developer بايد هفت بار روي Build Number كليك كنيد.

پس از انجام اين عمل، منو Developer به گزينه‌هاي Settings اضافه خواهد شد و شما در اين منو مي‌توانيد گزينه‌هاي مختلف انيميشن را مشاهده و خاموش كنيد.


از رام‌هاي غيررسمي استفاده كنيد

چگونه سرعت گوشي‌هاي اندرويدي را افزايش دهيم؟

شركت‌هاي توليدكننده گوشي، براي فروش بهتر محصولات جديد خود از به‌روزرساني گوشي‌هاي قديمي دست مي‌كشند. از سوي ديگر گوگل هميشه در تلاش است تا اندرويد‌هاي جديدتر، حتي در گوشي‌هايي ضعيف نيز قابل اجرا باشد.

نصب رام‌هاي غيررسمي ممكن است در آغاز كمي پيچيده و خطرناك به نظر برسد، اما افراد زيادي هستند كه سال‌هاست از اين نوع رام‌ها براي گوشي‌هاي خود استفاده مي‌كنند. چند گروه و شركت مشهور نيز مشغول ارائه رام‌هاي جديدتر براي گوشي‌هاي قديمي هستند.

اين موضوع را در نظر بگيريد كه ممكن است نياز به بررسي و تست چندين رام، پيش از انتخاب رام نهايي باشد. در اغلب موارد لازم است تا گوشي خود را پيش از نصب يك رام غيررسمي، روت كنيد.


استفاده از برنامه‌هاي پيام‌رسان را كاهش دهيد

چگونه سرعت گوشي‌هاي اندرويدي را افزايش دهيم؟

بسياري از كاربران عادت به استفاده از چندين برنامه پيام‌رسان در گوشي‌هاي خود دارند. اين عمل موازي باعث مي‌شود تا سرعت گوشي، كاهش و مصرف باتري به‌شدت افزايش پيدا كند.

برنامه‌هاي پيام‌رساني براي بررسي هميشگي پيام‌هاي جديد، نياز به اجراي دائم در پس‌زمينه دارند. موضوعي كه باعث مي‌شود تا مقدار زيادي از رم و توانايي پردازنده، صرف پردازش اين برنامه‌ها شود. داشتن يك يا دو برنامه پيام‌رسان در گوشي كافي است و نيازي نيست تا تمامي اين برنامه‌ها را نصب كنيد.


اجراي خودكار را غيرفعال كنيد

چگونه سرعت گوشي‌هاي اندرويدي را افزايش دهيم؟

در نسخه‌هاي جديدتر اندرويد، امكان غيرفعال كردن اجراي خودكار برنامه‌ها به وجود آمده و كاربر مي‌تواند به انتخاب خود، برنامه‌اي خاص را از اجرا در پس‌زمينه و اجراي خودكار، منع كند.

متأسفانه شركت‌هاي مختلف توليدكننده گوشي، اين تنظيمات را در بخش‌هاي مختلف Settings قرار مي‌دهند و امكان آموزش دقيق اين عمل وجود ندارد. هرچند در اغلب موارد و در اندرويد‌هاي بالاتر از نسخه ۸، مي‌توانيد اين گزينه را در منو باتري پيدا كنيد.

امكان بسته شدن آني برنامه‌ها در پس‌زمينه نيز وجود دارد. در نتيجه شما مي‌توانيد پروسه اجرايي تعداد زيادي از برنامه‌هاي ناخواسته را، در اين منو غيرفعال كنيد. در اندرويد‌هاي قديمي‌تر براي اين عمل نياز به استفاده از برنامه‌هاي جانبي و Cleaner بود.


از لانچر‌هاي سبك‌تر استفاده كنيد

چگونه سرعت گوشي‌هاي اندرويدي را افزايش دهيم؟

لانچر، فضاي ظاهري و شكل بيروني سيستم‌عامل است كه معمولاً توسط شركت توليدكننده گوشي و به‌صورت اختصاصي، روي محصولات يك شركت قرار مي‌گيرد. همين موضوع است كه باعث مي‌شود براي مثال، محصولات اندرويدي سامسونگ، شباهت زيادي به محصولات هواوي نداشته باشند.

بسياري از كاربران از اين موضوع بي‌خبر هستند كه امكان نصب و تعويض لانچر‌هاي مختلف در اندرويد وجود دارد. با يك جستجوي ساده در پلي‌استور، مي‌تواند ده‌ها لانچر مختلف را پيدا كنيد كه با سليقه شما هماهنگ باشد.

هرچند در اين جستجو به لانچر‌هايي بر مي‌خوريد كه ساده‌تر هستند و كمتر از ۱۰ مگابايت حجم دارند. اين لانچر‌ها در اغلب موارد، سرعت گوشي اندرويدي شما را افزايش خواهند داد.


از پردازنده گرافيكي براي رندر استفاده كنيد

چگونه سرعت گوشي‌هاي اندرويدي را افزايش دهيم؟

پردازنده گرافيكي گوشي، باتري بيشتري از پردازنده عادي مصرف مي‌كند. در نتيجه شركت‌هاي توليدكننده گوشي، حجم بسيار بالاي از فضاي پردازشي پردازنده را به پردازش‌هاي گرافيكي اختصاص مي‌دهند كه در واقع بهتر است توسط پردازنده گرافيكي انجام شود.

درصورتي‌كه افزايش مصرف باتري به ميزان ۱۰ تا ۳۰ درصد براي شما اهميت خاصي ندارد، مي‌توانيد از منو Developer، گزينه Force GPU Rendering را فعال كنيد. با فعال كردن اين گزينه، پردازش تمامي تصاوير و انيميشن‌ها، به عهده پردازنده گرافيكي خواهد بود كه پيش‌ازاين تنها در نمايش ويديو و انجام بازي، مورداستفاده قرار مي‌گرفت.


گوشي را به تنظيمات كارخانه برگردانيد

چگونه سرعت گوشي‌هاي اندرويدي را افزايش دهيم؟

درصورتي‌كه تمامي روش‌هاي بالا را امتحان كرديد و نتيجه مناسب به دست نيامد، ريست كردن گوشي و به تنظيمات كارخانه برگرداندن آن، بهترين گزينه پيش روي شما خواهد بود.

ريست كردن گوشي براي بسياري از كاربران، عملي خسته‌كننده است، اما در نظر بگيريد كه تنها يك ساعت زمان مي‌برد تا گوشي را به شرايط پيش از ريست برگردانيد. بعد از ريست فكتوري مي‌توانيد بسياري از تنظيمات و تغييرات اشاره‌شده در اين مقاله را، به بهترين نحو ممكن انجام دهيد و يك گوشي سريع‌تر را در اختيار داشته باشيد.

منابع: hongkiat، tomsguide، lifewire، androidauthority، whistleout

source

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.