قدرتمندترين و سريع‌ ترين سوپر كامپيوتر دنيا!

ارايه اطلاعات و خدمات مشاغل ايران

قدرتمندترين و سريع‌ ترين سوپر كامپيوتر دنيا!

سريع‌ ترين سوپر كامپيوتر دنيا با نام SpiNNake، متشكل از يك ميليون هسته و هزار و دويست بورد متصل شده به هم، به تازگي توسط دانشمندان فعال‌سازي شده است. تا امروز، اين سريع‌ترين ماشيني است كه مي‌تواند عملكرد مغز انسان را شبيه‌سازي كند.

 

سريع‌ ترين سوپر كامپيوتر دنيا SpiNNake نام دارد كه در واقع مخفف اسم اصلي و طولاني آن يعني Spiking Neural Network Architecture به شمار مي‌رود. طراحي و ساخت آن ده سال به طول انجاميده و بزرگترين كامپيوتري است كه مي‌تواند عملكرد مغز انسان را به شيوه‌اي بي‌نظير شبيه‌سازي كند. اين ماشين غول‌آسا در واقع قادر به تقليد فرآيند شليك نورون‌ها در مغز انسان است.

سريع‌ ترين سوپر كامپيوتر جهان در دانشگاه منچستر كشور انگلستان واقع شده و بر اساس گفته‌هاي استيو فوربر (Steve Furber)، يكي از اعضاي طراحي و پياده‌سازي پروژه و پروفسور مهندسي كامپيوتر در دانشگاه منچستر، شيوه‌اي كه كامپيوترهاي متداول كار مي‌كنند را متحول خواهد كرد.

اما SpiNNake فقط شبيه به يك مغز فكر نمي‌كند، بلكه مدل‌هايي از نورون‌هاي درون مغز انسان را ايجاد كرده و در عمل، در مقايسه با ساير كامپيوترهاي موجود در جهان، تعدادي بيشتري نورون شبيه‌سازي خواهد كرد. بر اساس گفته‌هاي استيو فوربر، وظيفه اصلي سريع‌ ترين سوپر كامپيوتر پشتيباني مدل‌هاي جزيي مغز است.

سوپر كامپيوتر SpiNNaker از فروردين دو سال قبل (آوريل 2016) مشغول شبيه‌سازي عملكرد نورون‌هاي مغز انسان با استفاده از 500 هزار پردازنده بوده است، اما نسخه ارتقا يافته‌اي كه اكنون با آن مواجه هستيم، به يك ميليون پردازنده مجهز است. پشت سريع‌ ترين سوپر كامپيوتر پشتيباني پروژه عظيم متعلق به اتحاديه اروپا با نام Human Brain قرار دارد كه هدف آن، ايجاد يك مغز انسان مجازي است. SpiNNaker در اين راستا به دانشمندان كمك خواهد كرد مدل‌هاي مغزي داراي جزييات فراوان ايجاد كنند.

توان پردازشي باورنكردني سريع‌ ترين سوپر كامپيوتر

طبق گفته‌هاي سخنگويان دانشگاه منچستر، ظرفيت كنوني سريع‌ ترين سوپر كامپيوتر انجام 200 كوآدريليون عمل به صورت همزمان است. كوآدريليون، عدد يك به همراه پانزده صفر در جلوي آن است.

برخي ابر كامپيوترهاي ديگر در نقاط مختلف دنيا، از لحاظ تعداد پردازنده‌هاي درونشان SpiNNaker را شكست مي‌دهند. به عنوان نمونه سوپر كامپيوتر Sunway TaihuLight در كشور چين واقع شده و درونش ده ميليون و ششصد و چهل و نه هزار و ششصد هسته وجود دارد، اما آن چه SpiNNaker را از رقبا متمايز مي‌كند، زيربنايي است كه اين پردازنده‌ها از طريقش به يكديگر متصل شده‌اند. در مغز انسان، 100 ميليارد نورون به صورت همزمان رگبار سيگنال را به سمت هزاران مقصد مختلف پرتاب مي‌كنند. در معماري سريع‌ ترين سوپر كامپيوتر ساخته شده در دانشگاه منچستر نيز از يك سطح استثنايي ارتباطات بين پردازنده‌ها پشتيباني مي‌شود تا به اين وسيله، عملكرد مغز انسان (تقريبا) شبيه‌سازي شود.

طبق گفته‌هاي آقاي فوربر، مكانيزم ارتباطي سوپر كامپيوترهاي متداول كمتر با ساختار و مدل واقعي مغز انسان شباهت دارند، اما SpiNNaker قادر است شبكه‌هاي عصبي بزرگتري را شبيه به نمونه‌هاي واقعي آن در مغز انسان، مدل‌سازي كند.

پيشتر و در زماني كه سريع‌ ترين سوپر كامپيوتر با استفاده از 500 هزار پردازنده كار مي‌كرد، توانست هشتاد هزار نورون را در قشاي مغز مدل‌سازي كند. اين ناحيه‌اي از مغز است كه داده‌ها را از حواس انسان اداره مي‌كند. بخش ديگري كه SpiNNaker به شبيه‌سازي آن مي‌پردازد، ناحيه‌اي از مغز است كه در بيماري پاركينسون تحت تاثير قرار گرفته و Basal Ganglia نام دارد. به اين ترتيب مي‌توان متوجه شد يكي ديگر از كاربردهاي سريع‌ ترين سوپر كامپيوتر مطالعه بر روي مشكلات مغزي است.

طبق گفته‌هاي سخنگويان دانشگاه منچستر، SpiNNaker همچنين قادر به كنترل يك ربات موبايل با نام SpOmnibot است كه با استفاده از كامپيوتر، داده‌هاي جمع‌آوري شده توسط سنسورهايش را تفسير كرده و به صورت آني، در زمينه مسيريابي اقدام به تصميم‌گيري مي‌كند. اما با وجود همه اين توانمندي‌ها و قابليت‌هاي شبيه به مغز انسان و همچنين توان بالاي پردازشي، سريع‌ ترين سوپر كامپيوتر چقدر در نحوه عملكردش به مغز انسان شباهت دارد؟

بر اساس گفته‌هاي استيو فوربر، در حال حاضر شبيه‌سازي دقيق و كامل مغز انسان غير ممكن است و يك ماشين كامپيوتري پيشرفته همچون SpiNNaker تنها مي‌تواند بخشي از ارتباطاتي كه توسط مغز انسان صورت مي‌گيرند را مديريت كند. به همين دليل تا فرا رسيدن زماني كه سوپر كامپيوترها بتوانند براي خودشان فكر كنند، زمان بسيار زيادي باقي مانده است.

اين پروفسور دانشگاه منچستر معتقد است با وجود استفاده از يك ميليون پردازنده در سريع‌ ترين سوپر كامپيوتر دنيا، كه توان تحليل 200 كوآدريليون عمل به صورت همزمان را در اختيار دارد، اين تيم تحقيقاتي تنها به يك درصد از ساختار مغز انسان دست پيدا كرده است. در حال حاضر اين سوپر كامپيوتر قادر به تقليد رفتار بخشي از مغز موش است كه خود هزار برابر كوچك‌تر از مغز انسان تلقي مي‌شود.

منبع: gadgetnews

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.