تكنولوژي هاي ديجيتالي و فناوري هاي الكترونيكي مدت زماني است كه در هواپيماهاي مسافربري نيز نفوذ كرده و اين تجهيزات مهم و حياتي را به يك كامپيوتر پرنده مبدل كرده است.بسياري از علاقمندان به فناوري پي گير اخبار اين هواپيما ها بوده و از آنها لذت مي برند.در اين مطلب قصد معرفي دو هواپيماي مسافربري فوق مدرن جهان را داريم كه در نهايت مي توانيد به تماشاي يك ويدئوي جذاب بپردازيد.
دو هواپيماي بوئينگ 787 و ايرباس A350 را ميتوان مدرن ترين هواپيماهاي مسافربري جهان دانست.در ابتدا به معرفي هواپيماي Airbus A350 مي پردازيم.
ايرباس A350
هواپيماي A350 توليد كمپاني چند مليتي/فرانسوي ايرباس است.عده ايي لقب كامپيوتر پرنده را به اين هواپيماي پهن پيكر داده اند.A350 يك نمونه دو موتوره است در ژوئن سال 2013 اولين پرواز خود را در فرودگاه بلانياك فرانسه انجام داد. شركت ايرباس مدعي است كه مصرف سوخت اين هواپيما و هزينههاي عملياتي آن به مراتب كمتر از بوئينگ ۷۸۷ خواهد بود.تا به حال بزرگترين و اولين مشتري اين هواپيما،شركت هواپيمايي قطر بوده است.A350 در سه مدل 800،900 و 1000 توليد شده است.اين هواپيما به عنوان يك نمونه دوربرد شناخته مي شود و طور ميانگين قادر به پيمايش 14 هزار كيلومتر است.حداكثر سرعت موثر اين هواپيما برابر با 903 كيلومتر بر ساعت است. در تاريخ ۵ فوريه ۲۰۱۴ شركت هواپيمايي قطر ايرويز اولين هواپيماي A350 را در فروگاه بينالمللي حمد در دوحه تحويل گرفت تا اولين شركت مالك و استفاده كننده اين هواپيما باشد.سيستم داخلي مسافران بسيار مدرن و آرمش بخش است.هر مسافر داراي يك سيستم مجزا براي نمايش فيلم،پخش موسيقي و انجام بازي هاي كامپيوتري است.علاوه بر آن يك سامانه داخلي اينترنت را در اختيار مسافران قرار مي دهد.هزينه هر فروند از A350 نزديك به 350 ميليون دلار است.دماغه و بالچه عقبي اين هواپيما براي اولين بار در جهان از طراحي نو بهره مي برد.
و اما بشنويد از اولين خلبان رسمي اين هواپيماي فوق مدرن كه مايه افتخار ايرانيان عزيز شده است.كاپيتان وازريك ساهاكيان كه سالها قبل از مسئولان هواپيمايي ايران اير محسوب مي شد، پس از آنكه شركت هواپيمايي قطر ايرويز اولين هواپيماي A350 XWB را در فروگاه بين المللي حمد در دوحه تحويل گرفت تا اولين شركت مالك و استفاده كننده اين هواپيما در دنيا باشد، به همراه كمك خود كاپيتان ايوانف، مسئوليت انتقال مسافران را با مدرن ترين هواپيماي فعلي مسافربري در جهان بر عهده گرفته است.
هواپيماي بوئينگ 787
787 يك هواپيماي پهن پيكر و دو موتوره است كه در كلاس نمونه هاي دور پرواز قرار دارد.اين هواپيما توليد كمپاني بوئينگ ايالات متحده است. تعداد مسافران قابل حمل توسط اين هواپيما، بسته به تعداد و نوع صندليها، ۲۱۰ تا ۳۳۰ نفر است. اين هواپيما نسبت به ديگر هواپيماي مسافربريِ بوئينگ ازلحاظ مصرف سوخت داراي بازده بالاتري است و اولين بوئينگي است كه كامپوزيت در بيشتر بدنهٔ آن بهكار رفتهاست. در ۲۸ ژانويهٔ ۲۰۰۵ (ميلادي)، نام طرح توسعهٔ هواپيماي ۷ئي۷ (7E7) به ۷۸۷ تغيير يافت. پس از مدتي كوتاه، تصاويري از نوع كانسپت اين هواپيما منتشر شد كه نشان از طراحي پيچيده اين هواپيما بود،همچنين سطح بدنه اين هواپيما كه انحناي بالايي دارد گوياي اين واقعيت است. در ۲۶ آوريل ۲۰۰۵ و يك سال پس از آغاز برنامهٔ ۷۸۷ آخرين طراحيهاي بدنهٔ اين هواپيما به اتمام رسيد،هواپيمايي با بيني پست و دُم معمولي.
بوئينگ براي نخستين بار در تاريخ ۸ ژوئيه ۲۰۰۷ با تشريفات گسترده از اين هواپيما رونمايي كرد. اين هواپيما، سريع-فروشترين هواپيماي مسافربري تاريخ است و سفارش خريد آن بيش از ۸۰۰ فروند است. پيش از اين انتظار ميرفت كه اين هواپيما در ماه مه ۲۰۰۸ وارد خدمت شود اما برنامه ورود به خدمت آن با كمي تاخير به سال ۲۰۱۰ منتقل شد، ولي بعد از آن نيز بار ديگر تحويل آن را به تاخير انداخت و به ۲۰۱۱ موكول كرد. در حال حاضر شركت ژاپني آل نيپون ايرويز با ۵۵ سفارش از اين هواپيما بزرگترين مشتري آن است. بيشتر سفارشهاي ۷۸۷ از سمت شمال شرق آسيا ثبت شده. بويينگ قصد دارد در آينده مدل ۷۸۷-۱۰ را نيز وارد بازار كند كه از طول بيشتري نسبت به ديگر مدلهاي ۷۸۷ برخوردار است. همچنين بايد منتظر مدل باري آن (كارگو) نيز بود.قيمت نهايي بوئينگ 787 از نمونه هاي رقيب مقداري كمتر است و مدل بالا ترين نوع بوئينگ 787 يعني سري 9،با قيمتي در حدود 245 ميليون دلار فروخته مي شود.شهرت اين هواپيما به حالت پرواز عمودي از باند بر مي گردد.اين قابليت به دليل طراحي موتورهاي قدرتمند و طراحي مدرن آن امكان پذير است.
- یکشنبه ۳۰ تیر ۹۸ ۱۶:۱۲ ۲۸ بازديد
- ۰ نظر