كدام مهم‌تر است: رم بيشتر يا رم سريع‌تر؟

ارايه اطلاعات و خدمات مشاغل ايران

كدام مهم‌تر است: رم بيشتر يا رم سريع‌تر؟

گاهي اوقات بهتر است به‌جاي اختصاص دادن بودجه‌اي متوسط براي خريد كامپيوتري ميان‌رده و جديد، به فكر ارتقاء سيستم فعلي‌ خود باشيد. با اين كار مي‌توانيد با صرف هزينه‌اي به‌مراتب كمتر، هم يك كامپيوتر قابل قبول داشته باشيد و هم از توليد زباله‌هاي الكترونيكي جديد جلوگيري كنيد.

اگر سيستم شما دچار كندي سرعت شده است و جواب‌گوي نياز‌هايتان نيست؛ احتمال دارد منشأ اين كندي، سرعت حافظه‌ي رم كامپيوتر باشد. در اين صورت وقت بازنشسته كردن رم‌هاي سيستم فرارسيده است. حال اين سؤال پيش مي‌آيد كه هنگام خريد رم جديد، كدام گزينه را در اولويت قرار دهيم؛ خريد رم‌هايي با سرعت بيشتر يا تجهيز سيستم به رم‌هايي با ظرفيت بيشتر؟ پاسخ به اين سؤال آن‌طور كه به نظر مي‌رسد آسان نيست. 

قبل از شروع بد نيست با حافظه‌ي RAM و كاربرد آن در كامپيوتر بيشتر آشنا شويم.

چرا به رم نياز داريم

ميزان ظرفيت حافظه‌ي رم بايد به‌اندازه‌اي باشد كه سيستم شما بتواند از پس نيازهاي معمول روزمره برآيد. به‌طور خلاصه، رم مانند يك حافظه كوتاه‌مدت است كه پردازنده از آن به‌عنوان محلي براي ذخيره و بازخواني سريع داده‌ها استفاده مي‌كند. استفاده از حافظه‌ي رم باعث مي‌شود سيستم به درخواست‌هاي شما در همان لحظه پاسخ بدهد و كندي در سرعت سيستم احساس نكنيد. ميزان تأخير در اجراي دستورات حتي در حد چند ثانيه، باعث خواهد شد احساس كنيد رايانه شما قديمي و كند شده است.

اگر كامپيوتر در اجراي برنامه‌ي دلخواه‌ تعلل مي‌كند و باعث كلافگي‌ مي‌شود، احتمالا به رم بيشتري نياز دارد. كندي و تأخير در اجراي دستورات به اين معني است كه كامپيوتر شما سعي در تخليه‌ي وظايف (Tasks) از حافظه‌ي رم به حافظه‌ي اصلي (HDD يا SSD) دارد. درست است كه حافظه اصلي داراي ظرفيت زيادي است، اما نسبت به رم سرعت بسيار كمتري دارد.

اگر از سيستمي قديمي استفاده مي‌كنيد، احتمالا رم‌هاي قديمي و ضعيفي داريد كه جواب‌گوي نيازهاي امروزي نيستند. حتي اگر لپ‌تاپ نسبتا جديدي استفاده مي‌كنيد، اگر دستگاه شخصي شما ارزان‌قيمت باشد، احتمالا باز هم دچار كمبود فضاي رم خواهيد شد. لپ‌تاپ‌ها و كامپيوترها هميشه در ابتدا بسيار سريع هستند و رفتاري قابل قبول دارند؛ اما به‌مرور زمان سرعت آن‌ها كند مي‌شود. كندي سرعت كامپيوتر پس از چندين سال به معناي استهلاك قطعات سخت‌افزاري آن نيست؛ بلكه اين پيشرفت روزافزون نرم‌افزارها است كه نياز آن‌ها به فضاي رم را افزايش و سرعت كلي سيستم را كاهش مي‌دهد.

تفاوت ميان ظرفيت و سرعت رم

سيستم‌هاي كامپيوتري براي اجراي مناسب و روان نرم‌افزارها، به ميزاني حداقلي از حافظه‌ي رم نياز دارند. با افزايش اين ميزان حداقلي رم، سرعت سيستم به‌ طرز محسوسي افزايش پيدا خواهد كرد. اما تا چه حد مي‌توان حجم رم را اضافه كرد و همچنان متوجه افزايش سرعت سيستم شد؟

هنگام افزايش رم، معمولا به نقطه‌اي خواهيد رسيد كه اضافه كردن رم بيشتر به كامپيوتر، دردي از شما دوا نخواهد كرد. اينجا است كه استفاده از رم «سريع‌تر»، به‌مراتب تأثيرگذارتر از رم «حجيم‌تر» خواهد بود.

هنگام انتخاب رم بر اساس سرعت، به دو فاكتور مهم بايد توجه داشته باشيد. نخستين عامل مؤثر بر سرعت «فركانس» است كه بر حجم داده‌هاي خروجي و ورودي به رم تأثير مي‌گذارد و با مگاهرتز (MHz) نشان‌ داده‌ مي‌شود. پس رمي با فركانسِ بالاتر، حجم بالاتري از اطلاعات را در بازه‌ي زماني مشخص منتقل مي‌كند و درنتيجه سريع‌تر خواهد بود. دومين عامل تأثيرگذار بر سرعت رم، ميزان «تأخير» (Latency) آن است كه به بازه زماني بين درخواست شما و پاسخ سيستم گفته مي‌شود. هرچه ميزان تأخير رم كمتر باشد، سرعت آن بالاتر خواهد‌ بود. هنگامي كه سيستم شما ميزان كافي رم در اختيار دارد، مي‌توانيد با استفاده از رم‌هايي با فركانس بالاتر و تأخير كمتر، بدون اضافه كردن حجم بيشتري از رم، نتيجه‌ي بهتري بگيريد. ميزان تفاوتي كه در سرعت سيستم حس مي‌كنيد به علل مختلفي وابسته است كه در ادامه به آن‌ها اشاره مي‌كنيم.

ظرفيت و سرعت رم مورد نياز

معمولا تنها در صورتي به حجم زيادي از رم احتياج داريد كه به‌نوعي با ويرايش حرفه‌اي فيلم و صوت سر و كار داشته باشيد. حتي در چنين كاربردهايي نيز داشتن ۸ تا ۱۶ گيگابايت رم كافي خواهد بود. با استفاده از اين ميزان رم به‌راحتي مي‌توان چندين نرم‌افزار حرفه‌اي را به‌صورت هم‌زمان اجرا كرد و علاوه بر آن، تا چندين سال از ارتقاء رم بي‌نياز خواهيد بود.

اگر گيمر هستيد، استفاده از ۱۶ گيگابايت رم ممكن است در برخي بازي‌ها به نفعتان تمام شود؛ اما در حال حاضر اكثر بازي‌هاي جديد را با ۸ گيگابايت رم نيز مي‌توان اجرا كرد. استفاده از ۳۲ گيگابايت رم براي گيمينگ تغيير محسوسي در نحوه‌ي اجراي بازي ايجاد نخواهد كرد. بهتر است به جاي استفاده از اين حجم از رم، از رم‌هايي با سرعت بالاتر استفاده كنيد.

موقع خريد رم حتما به اين نكته توجه كنيد كه سرعت رم‌هاي جديد، بايد با سرعت مادربرد فعلي‌تان سازگار باشد. براي مثال مادربردي با شكاف‌هاي رم ۱۳۳۳ مگاهرتزي، فركانس رم‌هاي ۲۰۰۰ مگاهرتزي را به همان ۱۳۳۳ مگاهرتز محدود خواهد كرد.

با توجه به آنچه گفته شد، اكثر كاربران حتي در صورت استفاده از كامپيوتر براي مقاصدي كه به رم زيادي احتياج دارند (مانند ويرايش فيلم يا بازي) به‌ندرت به بيش از ۱۶ گيگابايت رم نياز پيدا خواهند كرد. البته مواردي نيز وجود دارند كه به استفاده از ۳۲ يا ۶۴ گيگابايت رم در سيستم نياز پيدا مي‌شود؛ اما اگر كارتان مديريت سرور نيست، احتمالا با چنين مواردي مواجه نخواهيد شد.

https://www.zoomit.ir/2017/6/1/157245/faster-ram-more-capacity-ram-2/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.