تبديل تصاوير سياه و سفيد به رنگي با هوش مصنوعي

ارايه اطلاعات و خدمات مشاغل ايران

تبديل تصاوير سياه و سفيد به رنگي با هوش مصنوعي

محققان با ساخت هوش مصنوعي، رنگ آميزي تصاوير سياه و سفيد را به صورت كاملاً خودكار امكان پذير كرده‌اند. هوش مصنوعي ديگر به قدري پيشرفت كرده كه قادر به انجام كار هاي شگفت انگيز در تمامي زمينه‌ها، مخصوصاً پردازش تصوير شده است.

 

در  پروژه‌هاي هوش مصنوعي كه در مورد رنگي كردن خودكار عكس‌هاي قديمي سياه و سفيد است؛ پيشرفت‌هايي حاصل شده است. بيش از اين، رنگي كردن عكس‌ها و فيلم‌ها تنها به صورت دستي و با نرم افزار‌هايي مانند فوتوشاپ انجام مي‌گرفت.

پژوهشگران از هوش مصنوعي براي طبقه بندي كامل تصاوير استفاده كردند و سپس به مشخص كردن بخش‌هايي از تصوير كه نياز به رنگ شدن داشتن پرداختند. تحقيقات قبلي در زمينه رنگ آميزي خودكار تصاوير نيازمند انجام عمليات زيادي به صورت دستي بود. در روش‌هاي خودكار پيشين كاربر ملزم به ارائه يك تصوير مرجع شبيه به تصوير سياه و سفيد داشت تا عمليات به صورت خودكار انجام شود. يكي از اين روش‌هاي قديمي تنها قادر به رنگ آميزي كامل گروه خاصي از تصاوير مانند عكس‌هايي از مناظر طبيعي بود. همين طور رنگ آميزي‌ اكثر تصاويري كه به گروه‌هاي ديگري ختم مي‌شد به صورت كامل و تماماً دستي توسط نرم افزار‌هاي فوتوشاپ و افتر افكت انجام مي گرفت.

اما در تحقيقات اخير، محققان نشان دادند كه روش جديد آن‌ها قادر به رنگ آميزي اكثر تصاوير سياه و سفيد  است. آن‌ها براي اثبات ادعاي خود گروهي از عكس‌هاي سياه و سفيد از موضوعات مختلف را رنگي كردند.

نا به حال چند پروژه به صورت متن باز منتشر شده است كه از بين آن‌ها مي‌توان به پروژه دانشگاه Waseda در ژاپن، پروژه  دانشگاه كاليفرنيا در بركلي ، پروژه دانشگاه شيكاگو، و پروژه شخصيِ فردي به نام Ryan Dahl اشاره كرد.

در اكثر اين پروژه‌ها عملكرد خوبي ديده مي‌شود، اما همچنان ضعف‌هايي ديده مي‌شود. زيرا رنگ صحيح اجسام درون تصوير را نمي‌توان به صورت مستقيم از تصوير سياه و سفيد به دست آورد؛ بنابراين هوش مصنوعي بايد قادر باشد تا نوع و رنگ اجسام را از طريق يادگيري ماشيني كه از چند ميليون عكس رنگي به دست آورده است، حدس بزند.

از اين شيوه براي رنگ آميزي خودكار فيلم‌هاي سياه و سفيد قديمي به صورت فريم به فريم نيز مي‌توان استفاده نمود. در اين روش فيلم به هزاران عكس تبديل مي‌شود و سپس هر عكس در طي پروسه‌اي رنگي مي‌شوند و در آخر دوباره براي تبديل به فيلم، به يك ديگر چسبيده مي‌شوند.

برگرفته شده از:

http://xti.ir/technology/coloring-black-and-white-pictures-with-artificial-intelligence/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.