آشنايي با خودروهاي خودران – توضيح ساده و جامع

ارايه اطلاعات و خدمات مشاغل ايران

آشنايي با خودروهاي خودران – توضيح ساده و جامع

ديگر فقط در فيلم هاي علمي تخيلي هاليوودي نيستند – الون ماسك، بنيانگذار شركت Tesla Inc.  و  SpaceX معتقد است در طي يك دهه آينده، فراواني خودروهاي خودران همانند فراواني آسانسور ها خواهد بود. كارشناسان صنعت مي گويند كه فناوري خودروهاي خودران انقلابي در صنعت حمل و نقل آينده اي نزديك خواهد شد.

Timothy Carone، استاد تدريس در دانشكده تجارت دانشگاه مندوزا در دانشگاه نوتردام ميگويد: مطمئنا در عرض پنج سال آينده يعني تا سال ۲۰۲۳، ما بايد خودروهاي خودران را به تعداد زيادي در خيابان هاي كشور هاي توسعه يافته ببينيم.

در آينده اي نزديك وقتي بيرون رانندگي ميكنيد، به جاي اينكه انسانها با تمركز پشت فرمون به جاده دقت كنن، شايد با موبايلشون حرف ميزنن، غذا ميخورن يا حتي خواب عميق فرو رفته باشند. بله، اين آينده حمل و نقل هوشمند ما خواهد بود. خودروهاي خودران دنيا را خواهند گرفت.

خودروهاي خودران چگونه كار مي كنند؟

خودروهاي خودران يك ايده جديد نيستند. خطوط هوايي سالهاست كه نيمه خودران هستند. يك خلبان از جايش بلند مي شود و Autopilot يا همان “خودران” در حال اجرا است و برخي از سيستم ها حتي اجازه مي دهد تا “فرود خودكار” در حالي كه خلبانان بر هواپيما نظارت مي كنند، اتفاق افتد.

همين تكنولوژي و ايده رو هم به خودروهاي خودران انتقال داده اند. در حال حاضر با پيشرفت هايي كه در اين زمينه شده تا حدي مي توان به اين سيستم خودران بودن اتومبيل هاي ساخته شده اعتماد كرد. اما هنوز نياز به يك انسان هست كه گه گاهي اينها را هدايت كند. اما تكنولوژي كاملا خودران بودن هم به زودي توليد خواهد شد.

خودروهاي خودران معمولا از تكنولوژي به نام LIDAR، تشخيص نور و محدوده استفاده مي كند كه ميليون ها پرتو ليزر را به صورت ۳۶۰ درجه در هر ثانيه براي ارزيابي و بررسي محيط اطراف و اجراي تصميم هاي مرتبط با آنها منتشر مي كند. همچنين از رادار براي تشخيص اشياء و سرعت آنها استفاده مي كند. و يك دوربين ديگر تصاويري مانند نشانه هاي توقف يا چراغ قرمز را تشخيص مي دهد.

رايانه داده ها را مي گيرد و آنها را با اطلاعاتي كه در گذشته ديده و بر اساس اقداماتي كه در گذشته انجام داده، مقايسه مي كند و بر حسب جمع اين داده ها تصميم ميگيرد.

اين به معناي يادگيري عميق است، فناوري اي كه اجازه مي دهد تا خودرو به صورت هوشيارانه در حال يادگيري بوده و تصميم هاي رانندگي را به صورت خودكار بگيرد – يعني هرچه خودرو در خيابان ها بيشتر باشد، بيشتر هم ياد ميگيرد.

 

آنها داده ها را جمع و از طريق الگوريتم ها تعريف مي كنند، سپس براساس آن تحليل ها، بخش هاي مختلف خودرو اين اطلاعات را دريافت مي كنند و اقدام مي كنند.

و درست مانند مغز كه دست ها و پاها را به حركت مي اندازد، كامپيوتر هوشمند خودرو دستور هاي فرمان گيري، ترمز گيري و … را با كمك سيستم هاي تعبيه شده و مكان يابي ماهواره اي يا GPS انجام مي دهد.

معني همه اينها براي آيندهي نه چندان دور چيست؟ پيش بيني هاي زيادي وجود دارد، اما كارشناسان معتقدند كه مالكيت خودروها توسط شهروندان كاهش خواهد يافت. در عوض، تعداد بيشتري از مردم بر روي برنامه هاي Uber- و Snapp  كه به صورت خود-رانندگي بر روي تقاضا، عرضه مي كنند، براي حمل و نقل خود تكيه خواهند كرد.

ما شايد تا ۱۰ سال ديگه اصلا خودروي شخصي نداشته باشيم و با يك عضويت ماهانه در سرويس هايي مثل snapp و uber با پرداخت مبلغ اندكي هر روز صبح كه از خواب بيدار ميشيم يكي از اين خودروهاي خودران دم در منتظر ما باشه.

اين بدان معني است كه نياز به پاركينگ در مراكز شهر كم مي شود و پس از گذشت مدتي و عادت كردن مردم به اين خودروهاي خودران، ساخت و ساز بر حسب نياز فعلي انجام شده و پس از مدتي ساختار شهري را كمي تغيير خواهد داد. همچنين گزارشات بسياري نشان داده اند كه با استفاده از خودروهاي خودران تصادفات كمتر شده و سيستم بيمه اي و درآمد حمل و نقل و … را كاملا تغيير خواهد داد.

تقريبا ۹۰ درصد تصادفات به دليل عملكرد و اشتباهات انساني است و فقط تصور كنيد كه اين تعداد تلفات چه مقدار زيادي كاهش پيدا خواهد كرد. بدون شك خودروهاي خودران به شبكه عظيمي متصل هستند و اين شبكه موقعيت آنها را به صورت لحظه اي رديابي مي كند و اين باعث مي شود كه تصادفات با استفاده از هوش مصنوعي هايي كه مي تواند ميليون ها محاسبه را در عرض يك ثانيه انجام دهد، كم خواهد شد.

به گفته سازمان بهداشت جهاني، در هر سال حدود ۱٫۴ ميليون نفر در سراسر جهان در تصادفات رانندگي به دليل مشكلات عملكرد انساني، كشته شده اند. تصادفات جاده اي بيشتر از زنان، مردان را مي كشد و بزرگترين قاتل ۱۵ تا ۲۹ ساله مردان در سراسر جهان است. سيگار رتبه دوم را دارد.

در حال حاضر، شركت هاي بيمه حق بيمه خود را بر اساس تاريخ گواهينامه، مدل خودرو و ميزان ريسك مهارت رانندگي شما تعيين مي كنند. اگر شما يك مرد جوان هستيد كه در يك حادثه بوده است، پس شما در معرض خطر بالا قرار گرفته ايد و حق بيمه بالاتر را بايد بپردازيد. اما چه اتفاقي مي افتد وقتي كه راننده را از فرمان برداريد؟ آيا شما به بيمه نياز داريد؟

همچنين مشخص نيست كه وقتي يك تصادف اتفاق مي افتد.

https://irancontent.net/future-of-self-driving-cars/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.