ترفندهاي مهم كه هنگام لوله كشي ساختمان بايد رعايت كرد

عمل لوله كشي شامل نصب كردن انواع لوله هاي فلزي، پلاستيك، سيماني و … مي شود. اين لوله ها معمولا براي انتقال آب و گاز در ساختمان ها نصب مي شوند.

اما گاهي لوله هايي هستند كه براي انتقال مواد جامد كوچك مورد استفاده مي گيرند و در حال حاضر، در ساختمان هاي متفاوت از لوله هاي بدون سرب استفاده مي كنند تا دوام بالاتري داشته باشند.

سعي داريم به نكات مهم در زمينه تاسيسات، نحوه اجرا و قيمت لوله كشي در اين صفحه از نكت بپردازيم؛ پس با ما همراه باشيد.

نكات مهم هنگام اقدام به تاسيسات لوله كشي ساختمان

در انجام تاسيسات لوله كشي بايد بسيار دقت كرد تا دوباره دچار مشكل نشوند و نياز به تعمير اضافه و پرداخت هزينه هاي مجدد و همچنين اتلاف زمان نباشد. در نتيجه، در تاسيسات اصولي و استاندارد بايد به برخي نكات توجه كرد:

  • لوله فاضلاب بايد در برابر بخارهاي ناشي از هواي فاضلاب، مقاوم باشد و دچار نشست نشود. در نتيجه، اتصالات لوله هاي فاضلاب ساختمان بايد با دقت و مهارت و با استفاده از مواد مرغوب انجام شود.
  • بديهي است كه لوله هاي فاضلاب بعد از مدتي دچار گرفتگي مي شود و به اصطلاح چاه فاضلاب پر مي شود؛ در نتيجه هنگام لوله كشي فاضلاب ساختمان بايد به تعداد كافي دريچه به اين منظور، تعبيه شده باشد.
  • اگر سرويس هاي بهداشتي داراي سيفون يا آب بند باشند، نتيجه كار بهتر خواهد بود.
  • عمل تخليه فاضلاب ها نبايد در لايه هاي سطحي خاك و يا آب انجام شود. به اين مورد نيز، در هنگام اجرا و يا تعميرات لوله كشي ساختمان بايد توجه شود.

نحوه اجراي لوله كشي ساختمان:

اصول و اجراي صحيح تاسيسات لوله كشي، بسيار اهميت دارد. اين عمل بايد به روشي صحيح و با دقت انجام شود و به اصول فني آن بايد توجه بسياري كرد تا لوله ها در مدتي طولاني دچار نشست و گرفتگي نشود و نياز به تعميرات و هزينه هاي جانبي نداشته باشد. در نتيجه، بايد ازاقدام و تعميرات لوله كشي نامناسب و ارزان ساختمان خودداري كرد.

توجه داشته باشيد كه در زمان انجام تعويض و يا تعمير لوله هاي ساختمان ممكن است به گچ و رنگ ديوار ها آسيب وارد شود كه مي توانيد پس از اتمام كار براي گچكاري اقدام نماييد

مراحل اجرا:

در ابتدا، براي تعيين جنس لوله و اندازه آن بايد ميزان و فشار آب مورد نياز سنجيده و مشخص شود. براي روش هاي آبرساني به منازل روش هاي متفاوتي وجود دارد كه به فشار آب شهري بستگي دارد و بر اساس اين مورد نوع توزيع مشخص مي شود.

معمولا توزيع آب در ساختمان ها به سه روش انجام مي گيرد كه بسته به فشار آب شهري، از يكي از روش هاي زير براي لوله كشي ساختمان استفاده مي شود. :

  • با استفاده از مخزن تحت فشار
  • با استفاده از بوستر پمپ
  • و با استفاده از مخزن ثقلي

در مرحله دوم، بايد نقشه لوله كشي مناسب ساختمان و مناسب آب مصرفي، رسم شود. معمولا نقشه اي كه رسم مي شود، به تعداد طبقات ساختمان بستگي دارد. لوله كشي از پايين ترين طبقه يا همان طبقه همكف انجام مي شود و در هر طبقه با توجه به نقشه كشيده شده، محل لوله ها مشخص مي شود.

ارتباط لوله ها با يكديگر با استفاده از ابزار و تاسيسات مناسب و مشخص صورت مي گيرد، مانند: مهره ماسوره، فتينگ ها و.. . با باز كردن درپوش هاي لوله ها مي توان با استفاده از اين ابزار، آن ها را به يكديگر ارتباط داد.

پس از اينكه روي كليه لوله ها درپوش گذاشته شد و لوله ها مسدود شدند، بايد پايين ترين درپوش سيستم لوله كشي باز شده و اين لوله از آب شهري پر شود. در صورتي كه نصب و ارتباط لوله ها به درستي انجام شده باشد، آب به لوله ها و طبقات ديگر منتقل خواهد شد.

در مرحله آخر، لوله ها بايد هواگيري شوند به اين صورت كه، در پوش تك تك لوله ها بايد باز شده وهواي موجود در داخل لوله ها تخليه شود. در صورتي كه آب از داخل لوله ها بيرون بزند، لوله هواگيري شده است. پس از اينكه هواگيري لوله ها تكميل شد، درپوش ها بايد مجددا بسته و سفت شوند.

در نهايت نيز، سيستم و تاسيسات لوله كشي ساختمان بايد تست شده تا بعدا دچار مشكل نشوند.

به ياد داشته باشيد كه هنگام اقدام به نقاشي ساختمان بهتر است از لوله كشي ساختمان خود مطمئن شويد سپس اقدام به اين امر كنيد؛ زيرا در صورت عدم توجه به اين موضوع پس از رنگ آميزي ساختمان در صورت نشت لوله هاي ساختمان مي بايست مجدد اقدام به رنگاري كنيد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.