۵ اشتباه بزرگ و مشترك در بازاريابي اينترنتي!

ارايه اطلاعات و خدمات مشاغل ايران

۵ اشتباه بزرگ و مشترك در بازاريابي اينترنتي!

تصميمات بزرگ براي "بازاريابي" بيشتر از آنكه احساسي باشند بايد تابع قواعد مشخصي باشند، پيروي از اين قواعد به شما كمك مي‌كند تا در تجارت خود بهتر تصميم‌گيري كنيد.

گرفتن نتايج خوب از بازاريابي آنقدر مشكل نيست، تا وقتي كه از يك سري اشتباهات معمول خودداري كنيد.

"رشو رايتي" يك مدير بازازيابي و كارآفرين در مقاله‌اي در سايت "اينترپرونوئر" كه اخبار حوزه‌ كارآفريني را پوشش مي‌دهد، به نحوه تصميم‌گيري صحيح در حوزه بازاريابي پرداخته است.

به‌طور كلي بازاريابي مي‌تواند به گسترش تجارت شما كمك كند اما بيشتر بازارياب‌ها يك سري اشتباهات را مكررا تكرار مي‌كنند؛ زماني كه تمام اطرافيان شما در حوزه بازاريابي عيناً مثل هم اشتباه مي‌كنند، بسيار دشوار است تا رويكرد خود را اصلاح كنيد.

اگر مي‌خواهيد روش بازاريابي خود را ترميم كنيد تا بتوانيد از سرمايه‌گذاري خود در اين حوزه بهره كافي را ببريد، زمان آن فرا رسيده تا از اين اشتباهات مشترك پرهيز كنيد:

1. بر احساسات تكيه كنيم يا بر داده‌ها؟!

تكيه كردن بر گمان و احساس خود مبني بر اينكه چه كاري نتيجه خوبي در پي خواهد داشت، مي‌تواند يك اشتباه پرهزينه باشد؛ اين اشتباه بسيار مرسوم بوده و حتي بازاريابان با تجربه نيز آن را مرتكب مي‌شوند! با توجه به ابزارها و برنامه‌هاي موجود براي شركتها، به منظور جمع‌آوري و بررسي اطلاعات، واقعاً بهانه‌اي براي تصميم‌گيري براساس احساسات وجود ندارد.

هر چقدر بيشتر به داده‌ها توجه كنيد و از تصميمات احساسي و گمان افراد فاصله بگيريد، عملكرد و كارايي بهتري خواهيد داشت؛ اين بدان معنا نيست كه از آنچه باور داريد درست است دست بكشيد، بلكه مشكل آنجاست كه بازاريابان 80 درصد به احساس خود و 20 درصد به داده تكيه مي‌كنند! در صورتي كه روش صحيح دقيقا برعكس است.

2. كپي برداري از ديگران منجر به كوته‌نظري و غرور كاذب

اگر همه در تيتر نامه الكترونيك خود از شكلك استفاده كنند،‌ آيا شما نيز اين كار را مي‌كنيد؟!

به احتمال بسيار زياد،‌ بله! در دنياي بازاريابي اكثراً همه پيرو هستند؛ اگر همكار بازارياب ما از يك كانال بازاريابي و روش فروشي خاص استفاده كند،‌ ما هم از همان روش و كانال استفاده خواهيم كرد، به‌جاي آنكه از ذهن خود استفده كنيم، بيشتر متمايل به مسيري هستيم كه اكثريت در آن گام برمي‌دارند.

حال نمي‌خواهيم بگوييم كه استفاده از روشي كه نتيجه مي‌دهد، اشتباه است اما كپي برداري از آنچه ديگران انجام داده‌اند،‌ هميشه بهترين راه براي رسيدن به موفقيت نيست و مي‌تواند منجر به كوته نظري و غرور كاذب شود.

3. استفاده از تمام كانال‌هاي بازاريابي و ندادن زمان كافي به آنها براي بازدهي

امروزه اكثر بازاريابها با ورود يك كانال جديد متوجه آن مي‌شوند و آنرا براي بازاريابي استفاده مي‌كنند و زماني كه نتيجه سريع نمي‌گيرند، نااميد مي‌شوند و از آن دست مي‌كشند! اين يك راه سريع و آسان براي سوزاندان بودجه خود است.

حركت سريع دنياي ديجيتال بدان معنا نيست كه شما از سرمايه‌گذاري خود، بي‌درنگ سود مي‌بريد؛ صرفنظر از كانال بازاريابي كه استفاده مي‌كنيد، چه اينستاگرام، تلگرام و يا واتس‌آپ، مخاطبان شما، انسان هستند و اين مسئله باعث مي‌شود تا برقراي ارتباط شما با آنها مقداري طول بكشد!

به‌جاي آنكه روي يك كانال جديد زمان بگذاريد،‌ سعي كنيد تا براي مشتري‌هاي خود يك راه خريد آسان فراهم كنيد.

4. اجرا نكردن رويكرد "كايزن" در بازاريابي

آيا با رويكرد كايزن آشنايي داريد؟ توصيف ساده اين روش آن است كه ما بايد با ايجاد تغييرات كوچك به‌دنبال تكامل مداوم باشيم؛ اين تغييرات كوچك مي‌تواند يك بازدهي عمده، عميق و مثبت در كار ما داشته باشد.

اين رويكرد در بازاريابي بدان معناست كه صرفنظر از آنكه ما چقدر موفق يا دانا هستيم، نبايد بر پيروزي‌هاي گذشته تكيه كنيم و يادگيري را متوقف كنيم مخصوصاً در دنياي امروز كه تكنولوژي و هوش مصنوعي، روش‌هاي بازاريابي را تغيير مي‌دهند.

آيا از اين رويكرد در بازاريابي خود استفاده مي‌كنيد؟ آيا در آن ثبات داريد؟ به ياد داشته باشيد كه ثبات كليد پيروزي است.

5. فراموش كردن مشتري شماره يك

زماني كه يك بازارياب مي‌خواهد رشد فروش خود را افزايش دهد، اغلب روي به دست آوردن مشتري جديد تمركز مي‌كند! نيروي بسيار زيادي صرف جذب بازديدكننده‌هاي جديد و تبديل آنها به مشتري مي‌شود؛ بدين ترتيب مخاطب اصلي كه همان مشتري‌ها هستند به سادگي فراموش مي‌شوند!

گزارش‌ها حاكي از آن است كه احتمال فروش محصول به يك مشتري موجود بين 60 تا 70 درصد است در حاليكه براي يك مخاطب جديد اين رقم چيزي در حدود 5 تا 20 درصد است!

به‌طور ميانگين، مشتري شما از يك مشتري جديد 33 درصد بيشتر هزينه مي‌كند همچنين افزايش سرمايه 5 درصدي در زمينه ابقاء مشتري، بازدهي 25 تا 95 درصدي دارد.

به همين علل بهتر است تا بر روي مشتري‌هاي موجود خود تمركز و سرمايه‌گذاري كنيد؛ صرفنظر از اين آمارها بسياري از شاغلين حوزه بازاريابي، مشتري‌هاي موجود خود را ناديده مي‌گيرند!

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1398/06/24/2095507/5-%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D9%87-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF-%D9%88-%D9%85%D8%B4%D8%AA%D8%B1%DA%A9-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%86%D8%AA%DB%8C

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.