پنج تكنولوژي كه در ۱۰ سال آينده زندگي را تغيير خواهند داد

طي دو دهه گذشته تكنولوژي پيشرفتي وراي گمان و باور انسان داشته است و كيفيت زندگي كاربرانش را دگرگون كرده است. چه كسي در دنياي ۱۹۹۰ مي توانست جهان امروزي را تصور يا باور كند؟ مثلا ما روز به روز بيشتر توسط سيستم جهان شمول اطلاعات به يكديگر متصل مي شويم و اين سيستم تقريبا با زندگي روزمره ما عجين شده است.

در ادامه مطلب نگاهي به ۵ تكنولوژي نوپاي امروزي داريم كه مطمئنا كيفيت زندگي در دهه آينده را تحت تاثير قرار خواهند داد.

كنترل كامپيوتر با مغز انسان


از كامپيوترهاي دسك تاپ تا لپ تاپ ها و تلفن هاي هوشمند، محاسبات و تجزيه و تحليل اطلاعات به شكل غير قابل شناختي در دهه هاي بعد از ابداع آن تكامل پيدا كرده است. خب، اين فناوري در سال ۲۰۲۱ چگونه خواهند بود؟ ري كورزول متخصص كامپيوتر آمريكايي عقيده دارد كه كامپيوترهاي آينده چنان پيشرفته اند كه رقيب و هماوردي جدي براي خرد و هوش بشري خواهند بود. او هم همراه با بقيه مهندسان كامپيوتر پيش بيني مي كند كه كامپيوترهاي آينده به جاي ابزارهاي امروزي با فكر و ذهن انسان كنترل خواهند شد.

اخيرا يكي از محققان اينتل به نام Dean Pomerleau در جايي به اين قابليت ها و امكانات اشاره كرده و گفته بود: «سرانجام بشر زماني به ايمپلنت هاي مغزي تن خواهد داد. تصور كنيد كه روزي با استفاده از قدرت فكر و خيال تان بتوانيد به گشت و گذار در وب بپردازيد».

سفرهاي هوايي تجملاتي


هرچند كه سفر در زمان و تلپورت شدن هنوز به روياي دور و درازي مي ماند، در اين چند ساله تعدادي اختراع جذاب براي سفرهاي هوايي رونمايي شده است كه آينده مسافرت هاي هوايي و پروازها را دگرگون مي كند. در حالي كه احتمالا در دهه آينده هنوز بايد همانند قديم سوار هواپيما بشويد و به نقاط مختلف سفر كنيد، اما دليلي ندارد كه آن را به سبكي مانند تصوير زير انجام ندهيد:

يك طرح مفهومي جديد براي خيال پردازي هاي ايرباس در خصوص هواپيماهاي آينده . جايي كه هواپيماها مجهز به هلوگرام (تصوير ليزري سه بعدي) و سان روف خواهند بود. از ميان ديوار بيرون را خواهيد ديد. تلويزيون هاي لمسي و كابين هاي تميز شونده خودكار سفر را بسيار راحت تر و لذت بخش تر خواهند ساخت.

بازي هاي هلوگرام


هفته گذشته يكي از پيشگريي هاي بحث برانگيز در توكيو مربوط به دنياي بازي ها بود. گفته مي شود كه بازي ها به زودي تبديل به هلوگرام هاي شبه زنده اي مي شوند كه با پروژكتور درون اتاق شما پخش شده و سرگرم تان مي سازند. انقلابي فراتر از تكنولوژي سنسورهاي حركتي در حال وقوع است و شركت ها در حال توسعه معناي جديدي در بازي ها هستند، اينكه اشياء مجازي درون اتاق با گيمر در ارتباط و تعامل باشند.

البته سوني از اوايل امسال كار بر روي اين تكنولوژي را شروع كرده است. در اين شيوه حجمي از نور درون اتاق پخش مي شود و يك تصوير شناور را ايجاد مي كند. اين شركت همچنين در حال سرو سامان دادن به تصاوير شناور سه بعدي است كه در فضايي بيرون از صفحه تلويزيون جان بگيرند. آنها همچنين يك سگ هلوگرام درون يك جام را هم به تازگي توليد كرده اند. كمي بعد اپل پتنت (حق امتياز) تكنولوژيي را ثبت كرد كه تصاوير به صورت سه بعدي پخش شوند و افراد امكان اين را بيابند كه با اشياء مجازي پخش شده بازي كنند و آنها را در دست بگيرند. اين تكنولوژي همچنين مي تواند در محاسبات كامپيوتري، كامپيوترهاي شخصي و فيلم هاي سينمايي مورد استفاده قرار گرفته و كارها را دو چندان راحت تر كند.

موبايل دستور پذير با حركت


فكر مي كنيد موبايل صفحه لمسي تان جذاب و گيرا است؟ تلفن هاي همراه آينده يكنواختي و خستگي استفاده دائم از كليدها براي انجام كارها را پشت سر خواهند گذاشت و فقط با برخي حركات و اشارات (gesture) خاص عمل خواهند كرد. مثلا تصور كنيد كه موبايل تان مجهز به چيزي شبيه كينكت باشد.

ماه گذشته شركت طراحي Pilotfish و شركت سازنده سنسور Synaptics نسخه اوليه (prototype) موبايلي را رونمايي كردند كه هيچ دكمه اي نداشت. اين تلفن كه به اونيكس يا عقيق ملقب شده است، تنها با اشارات و علائم و حركات كار مي كند. تنها تكان دادن (swiping) صفحه، برنامه ها را باز مي كند و مي بندد. بالا بردن تلفن به سمت گونه باعث پاسخ به تماس مي شود. علاوه بر اين، طراحي آن هم نوآوري خاص خودش را دارد و مي تواند شامل انواع تلفن هاي اوريگامي، تاشو يا حتي ساعت-موبايل ها باشد.


كارتهاي اعتباري بدون كارت


چندي پيش آزمايشگاه مستر كارت، نسخه آزمايشي از كارت هاي اعتباري موبايلي خود را ارائه كرد. در ميان پروتو تايپ هاي ارائه شده، انواع مختلفي از شيوه هاي پرداخت بدون كارت ديده مي شود كه امكان سفارش و پرداخت مستقيم كالاها از درون تبليغات تلويزيوني را هم شامل مي شود.

به موازات اين كارها، گوگل هم اپليكيشن و سيستم ابداعي كارت اعتباري اش را فعال كرده است. كيف پول گوگل به افراد اجازه مي دهد تنها با تپ كردن صفحه موبايل شان در كنار پيشخوان مغازه، پرداخت را انجام دهند. ابداعاتي از اين دست به شكل بالقوه كارت هاي اعتباري مرسوم را منسوخ و از رده خارج مي سازند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.