همه چيز در مورد كاغذ ديواري

ارايه اطلاعات و خدمات مشاغل ايران

همه چيز در مورد كاغذ ديواري

كاغذ ديواري

معرفي كاغذ ديواري

كاغذ ديواري (Wallpaper) يكي از متد به روز براي تغيير و تنوع در دكوراسيون داخلي منزل يا محيط كاري شما مي باشد كه طيف گسترده اي از سلايق افراد را در بر ميگيريد. اكثر ما مي توانيم طرح و رنگ مورد نظر خود را بدون  درد سر انتخاب كنيم و براي داشتن فضايي مطلوب و دلخواه اقدام نماييم. امروزهكاغذ ديواري جاي رنگ را به خود اختصاص داده و افرادي كه از لحاظ مالي توانايي لازم را دارند براي تغيير دكوراسيون منزل خود به جاي رنگ و يا گچ بري از كاغذ ديواري استفاه مي كنند.

سوالي كه در ذهن بيشتر افراد پيش ميآيد اين است كه، كاغذ ديواري چيست و چگونه به فروش مي رسد؟!

در پاسخ به اين سوال بايد گفت كه كاغذ ديواري درواقع روكشي است كه براي پوشاندن ديوار، كه علاوه بر صاف و يكدست شدن ديوار هاي خانه يا محل كار، زيبايي و جلوه خاصي به آن ها مي بخشد و به صورت متري و يا رول به فروش مي رسد. نصب آن توسط افراد ماهر و مسلط، با چسب هاي مخصوص انجام مي‌شود.

 نكات طلايي قبل از خريد كاغذ ديواري

امروزه به دليل وجود طيف رنگي گسترده و همچنين طرح ها و جنس هاي مختلف در بازار، هنگام خريد كاغذ ديواري دچار سردرگمي و وسواس در انتخاب مي شويم.   رعايت اين چند نكته مهم باعث مي‌شود تا هنگام خريد، انتخابي راحت و مناسب داشته باشيد.

  1. پيشنهاد ميكنيم قبل از خريد كاغذ ديواري ابتدا مشخص كنيد كه قرار است براي كدام قسمت از منزل يا محيط كار خود اين كار را انجام دهيد؟!

  2.  پس از آن از خود و خانواده خود بپرسيد كه به چه طرح هايي علاقه مند هستيد؟ طرح هاي مدرن، كلاسيك، برجسته، سه بعدي و يا …؟
  3. سپس در گوگل جست و جو كنيد (www.google.com) و يا به فروشگاه ها يا مغازه هايي كه فروش كاغذ ديواري دارند مراجعه كنيد و از آلبوم و يا كاتالوگ هاي متنوع آن ها ديدن نماييد تا با طرح ها و جنس هاي آن آشنايي پيدا كنيد.
  4. پس از اينكه اطلاعات كافي و اوليه را به دست آورديد زمان آن مي رسد كه “ابعاد” منزل و يا محل كار خود را در نظر بگيريد؛ به عنوان مثال اگر محيط مورد نظر شما كوچك است و مي خواهيد محيط را بزرگتر جلوه دهيد بهتر است از كاغذ ديواري با طرح هاي كوچك تر، روشن و يا طرح هاي تكراري استفاده كنيد، و اگر محيط شما بيش از حد بزرگ است، بهتر است از طرح هاي درشت تر و يا تيره استفاده كنيد.
  5. يكي ديگر از نكاتي كه بايد به آن اهميت داد ميزان علاقه شما به تاريكي و روشنايي محيط مورد نظر شما مي باشد. اگر دوست داريد محيط شما تاريك به نظر برسد و داراي آرامش باشد استفاده از كاغذهايي با رنگ هاي تيره تر را توصيه مي‌كنيم و اگر به محيطي بازتر،  دوستانه و با انرژي بيشتر علاقه داريد مي توانيد از كاغذ هايي با تم رنگي روشن استفاده كنيد.
  6. اگر شما از دسته افرادي هستيد كه خيلي زود از دكوراسيون منزل يا محل كار خود خسته مي شويد بهتر است از كاغذهاي ديواري بسيار ساده استفاده كنيد تا زماني كه به تعويض دكوراسيون محيط مورد نظر مي پردازيد، همه لوازم با ديوارها به راحتي هماهنگ شوند.
  7. اگر عرض و ارتفاع فضاي شما كوچك مي باشد مي توانيد از كاغذهاي ديواري با طرح خطوط استفاده كنيد كه ابعاد اتاق شما را از لحاظ عرض و ارتفاع بزرگ تر جلوه دهد.
  8. يك نكته مهم كه بايد به آن اشاره كرد: هنگام سفارش و خريد كاغذ ديواري حتما يك رول اضافه تر از نياز خود بگيريد تا  اگر به هر دليلي مشكلي پيش آمد،  آن را جايگزين كنيد. زيرا تنوع كاغذ هاي ديواري و توليد طرح هاي جديد  مدام در حال افزايش مي باشد.
  9. اگر ديوار هاي منزل يا محيط كار شما از ترك ها يا آسيب هاي زيادي برخوردار مي باشد به شما پيشنهاد مي كنيم از كاغذ ديواري هاي تكرار استفاده كنيد. به اين صورت كه يه رول كاغذ ديواري طرح دار و يك رول كاغذ ساده را تكرار كنيد تا نواقص خود را كمتر نشان دهند.
  10. زماني كه تصميم گرفتيد كاغذ ديواري مورد علاقه خود را خريداري كنيد حتما از نصاب هاي ماهر استفاده كنيد و كار را به آن ها بسپاريد زيرا اگر در حين نصب قسمتي از كاغذ چروك شود و يا باد زير آن باشد؛ زيبايي كار از بين خواهد رفت.

انواع كاغذ ديواري

پس از بررسي كاغذ ديواري اكنون به معرفي انواع آن مي پردازيم كه در زير به هر يك اشاره خواهيم كرد.

  • كاغذ ديواري برجسته

    جنس اين نوع كاغذ ديواري از نوع ابريشم، مخمل و چرم مي باشد كه يكي از زيباترين كاغذ هاي ديواري محسوب مي گردد و داراي طرح هاي برجسته مي باشد. علاوه بر زيبايي و جلب نظر مخاطب، از قدرت پوشش بسياري برخوردار است و مي تواند قسمت هاي ترك خورده ديوار را به خوبي بپوشاند.

  • كاغذ ديواري وينيل

    از محبوب ترين نوع كاغذ هاي ديواري در افراد به شمار مي آيند كه علاوه بر شست و شو آسان، مي توان از آن ها هم در منزل و هم در محل كار استفاده كرد.

  • كاغذ ديواري وينيل فابريك بك

    اگر شما به دنبال يك كاغذ ديواري مرغوب ترين و با كيفيت مي باشيد مي توانيد اين نوع را انتخاب كنيد به علت مقاومت بسيار زياد آن، مي توانيد در قسمت هاي پر رفت و آمد همچون آشپزخانه و همچنين در اتاق خواب كودكان، از آن استفاده كنيد. اين نوع به راحتي قابل جدا شدن از ديوار و قابل شست و شو مي باشد و براي استفاده در داخل حمام نيز بسيار مناسب است.

  • كاغذ ديواري سه بعدي

    يكي از جديدترين مدل هايي كه بسيار مورد توجه افراد قرار گرفته است كاغذهاي ديواري  سه بعدي است كه تصاوير را خيلي واقعي تر نشان مي دهند. اما دو نكته در اينجا هائز اهميت مي باشد اول اينكه هر تصوير سه بعدي زيبايي را نمي‌توان براي هر محيطي انتخاب كرد و دوم اينكه هيچگاه  تمام ديوار هاي فضاي مورد نظر را، با كاغذهاي سه بعدي پوشش ندهيد زيرا نه تنها زيبا نيست بلكه دكوراسيون خانه شما را بسيار بد جلوه مي دهد. موادي كه در ساخت كاغذهاي ديواري سه بعدي استفاده مي شود تفاوت چنداني با انواع ديگر ندارد.

  • كاغذ ديواري كلاسيك و مدرن

    تفاوت اين نوع با ساير كاغذهاي ديواري در طراحي آن ها مي باشد. همانطور كه مي دانيد طراحان كاغذ ديواري كلاسيك از  شده استفاده ميكنند طرح ها و تصاوير نوستالژي و قديمي الهام ميگيرند و براي كاغذهاي ديواري مدرن از تصاوير و عكس هاي به روز.

دليل اختلاف قيمت در كاغذ ديواري چيست؟

علت اختلاف در قيمت كاغذ ديواري متفاوت است. يكي از آن ها توليدات داخلي و خارجي مي باشد. همانطور كه مي دانيد توليدات داخلي با قيمت هاي مناسب تري روانه باز مي شوند و هزينه گمرك و هزينه بار و … را نسبت به توليدات خارجي ندارند. به عنوان نمونه يكي از گران ترين كاغذهاي ديواري متعلق به كشور ايتاليا مي باشد.

 از موارد ديگر كه مي توان به آن اشاره كرد جنس كاغذ هاي ديواري مي باشد كه قاعدتا هر چه جنس آن بهتر باشد و از لايه وينيل (كه استحكام بيشتر و قابل شست و شو مي باشد) در توليد آن استفاده كنند هزينه بيشتري خواهند داشت؛ هرچه كاغذ ها ساده تر باشند هزينه آن ها كمتر است. همچنين وجود اكليل و مخملي بودن در توليد كاغذ ها در افزايش قيمت آن ها بسيار تاثيرگذار مي باشد.

همانطور كه در ابتدا به آن اشاره شد معيار اندازگيري كاغذ ديواري رول مي باشد كه عموما متراژ آن ها از لحاظ طولي بين 10 تا 15 متر و عرضي 50 cm تا يك cm مي باشند. شما مي توانيد براي بدست آوردن حدود هزينه، متراژ خانه يا محل كار خود را اندازگيري كنيد تا با قيمت تعداد رول هاي مورد نياز تخمين بزنيد و حدود هزينه را بدست آورديد.

نصب كاغذ ديواري و نكات مهم آن

اگر مي خواهيد همچون يك نصاب حرفه اي كاغذ ديواري را به ديوار هاي مورد نظر نصب كنيد رعايت نكات زير ضروري مي باشد:

نكته اول: در ابتدا بايد تمامي گرد و غبار، چربي ها و آلودگي ها را از روي ديوار پاك نمود.

نكته دوم: ترك خوردگي ها و برآمدگي هاي موجود روي ديوار را به وسيله گچ و سومباده از بين برد تا حين نصب با مشكل چروك شدن و ناصاف بودن مواجه نشويد.

نكته سوم: اگر بر روي ديوار مورد نظر نم و يا رطوبت وجود دارد بايد منشاء نم و رطوبت را پيدا كنيد و اجازه داد تا ديوار كاملا خشك شود.

نكته چهارم: كليد پريز ها را جدا كنيد تا هنگام نصب كاغذ ديواري دچار مشكل نشويد و پس از اتمام به وسيله كاتر قسمت هاي اضافي كاغذ ديواري را دربياوريم و كليد پريز ها را سر جاي خود نصب كنيد. همچنين شوفاژ ها را ميتوانيد جدا كنيد و يا در صورتي كه تمايل به جدا كردن آن ها نداريد مي توانيد به وسيله ابزاري تي شكل كاغذ ديواري را به پشت شوفاژ ها بچسبانيد.

نكته پنجم: اگر قسمتي از ديوار داراي لكه هاي رنگي مي باشد ابتدا با رنگ سفيد، رنگ ها را رقيق كنيد؛ در غير اين صورت پس از نصب كاغذ ديواري رنگ ها مشخص مي شوند و جلوه و زيبايي كار از بين مي رود.

نكته ششم: در صورتي كه ديوار هاي مورد نظر گچي مي باشند شما مي بايست از يك لايه روغن پرايمر بر روي كل ديوار استفاده كنيد؛ همچنين براي اينكه كاغذ ها به راحتي و با كيفيت بيشتر به ديوار ها بچسبند مي توانيد قبل از نصب، ديوار ها را با لايه اي نازك از چسب و كمي سريش آغشته كنيد تا نتيجه مطلوب تري به دست بياوريد.

نكته هفتم: اگر ديواري كه قرار است سطح آن را با كاغذ ديواري پوشش دهيد از قبل با كاغذ وينيل پوشانده شده است، آن را جدا كنيد و اگر از جنس كاغذي مي باشد نيازي به كندن كاغذ نيست در صورتي كه كاغذ قبلي از لحاظ چسبندگي و سالم بودن لبه هاي كاغذ مشكلي نداشته باشد.

نكته هشتم: اگر ديوار شما به تازگي رنگ كاري شده است بايد اجازه دهيد تا ديوار به طور كامل خشك شود و سپس كار نصب كاغذ را آغاز كنيد، همچنين اگر مي خواهيد ديواري چوبي را كاغذ كنيد حتما بايد با رنگ ستري روغني رنگ كاري كنيد و با بتونه شيار هاي خالي را پر كرده تا حين چسباندن كاغذ دچار مشكل نشويد و كاغذ به راحتي چسبانده شود.

نصب كاغذ ديواري به چه صورت مي باشد؟

همانطور كه قبلا هم به آن اشاره شد اگر شما از دسته افراد حساس هستيد و به زيبايي و تميزي كار بيش از حد اهميت مي دهيد بهتر است كه نصب كاغذهاي ديواري  منزل و محل كار خود را به دست اشخاص حرفه اي در اين كار بسپاريد! اما در صورتي كه به هر دليلي تمايل داريد كه كار نصب را خودتان انجام دهيد با رعات نكات زير هنگام نصب مي توانيد در جاي خود بهترين باشيد:

براي اين كار به چند ابزار احتياج داريم كه حين نصب كاغذ ديواري بسيار مورد استفاده مي باشند.

  1. كاتر يا تيغ موكت بري
  2. خط كش يا متر
  3. كاردك پلاستيكي
  4. قلموي رنگ
  5. شاقول

پس از زير سازي نوبت به نصب كاغذ هاي ديواري مي رسد كه در ابتدا با وسيله اي به نام شاقول خطي را به صورت عمود از بالا تا پايين ديوار مي كشيم تا هنگام نصب دچار مشكل نشويم سپس با خط كش يا متر ارتفاع ديوار را اندازه گيري مي كنيم، پس از آن رول مورد نظر را بر روي ميز كار پهن مي كنيم و به اندازه ارتفاع ديوار اما 10 cm بيشتر شروع به برش زدن كاغذ ديواري مي كنيم. پس از آن به وسيله قلموي رنگ، چسب مخصوص كاغذ ديواري ( پودري گچ مانند همراه با آب و چسب چوب كه بايد با يكديگر مخلوط شوند تا كاملا يك دست شوند كه مي توان از فروشگاه هاي لوازم خانگي و يا رنگ فروشي ها تهيه نمود) را به پشت آن مي زنيم به صورتي كه چسب را از وسط كاغذ ديواري به لبه هاي آن مي آوريم تا چسب اضافي از لبه هاي كاغذ ديواري برون نزند. وقتي شروع به چسباندن مي كنيد با كاردك پلاستيكي محكم روي آن را بكشيد تا سطح صاف و بي نقص شود پس از اينكه چسب كاري به پايان رسيد قسمت هاي چسب خورده را روي هم مي گذاريم و به مدت 8 تا 10 دقيقه فرصت مي دهيم تا چسب مقداري خشك شود؛ پس از آن “از بالاي ديوار” شروع به چسباندن كاغذ ديواري مي كنيم تا به پايين برسيم و به وسيله تيغ موكت بري مقدار اضافي را برش مي دهيم.

اگر كاغذ ديواري منتخب شما ساده مي باشد مي توانيد همين روال را تا آخر ادامه دهيد؛ فقط مراقب باشيد كه كاغذ مرتب و عمود به ديوار بچسبد كه در اين صورت ما بقي كاغذ هاي ديواري نيز به صورت عمودي و بدون نقص به ديوار چسبيده مي شوند.

اما در صورتي كه كاغذ ديواري شما طرح دار مي باشد بايد نهايت دقت را داشته باشيد كه قواره بعدي را در ادامه قواره قبلي نصب كنيد، گاهي پيش مي آيد كه بايد براي هماهنگ شدن طرح كاغذ ديواري چيزي حدود 40 cm تا 50 cm اضافه تر از اندازه واقعي ديوار برش بزنيد تا طرح كاغذ به صورت كامل و بدون نقص نمايان شود.

لازم به ذكر مي باشد كه مراحل چسب زدن كه در اين قسمت ذكر شد براي تمامي كاغذ هاي ديواري صادق نيست. به طور مثال اگر جنس كاغذ ديواري شما paper باشد بايد ابتدا ديوار را چسب زد سپس قواره ها را چسباند.

سه نكته بسيار مهم:

  • پس از چسب كاري بيشتر از 10 دقيقه استراحت به چسب ندهيد زيرا كاغذ ديواري خاصيت خود را از دست مي دهد و هنگام چسباندن آن بر روي ديوار كش مي آيد و ديگر قابل نصب نمي باشد.

  • اصلا نگران چسب هايي كه بر روي كاغذ هاي ديواري وجود دارد و يا هنگام نصب از لبه هاي آن بيرون زده است نباشيد، زيرا اين چسب ها به راحتي با دستمالي مرطوب پاك خواهند شد.

  • همچنين نگران حباب هاي هوايي كه هنگام نصب به وجود مي آيند نباشيد چون پس از چندين ساعت تمامي حباب ها از بين خواهند رفت.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.